Проект за изменение на Закона за нотариусите и нотариалната дейност

Тази седмица, в изпълнение на приетата от Правителството законодателна Програма на МС за периода 01 септември – 31 декември 2009г., относно „забрана за разплащане в брой при сделки с недвижими имоти”, в Министерство на правосъдието се работи по проект за изменение на ЗННД. Предлагаме на Вашето внимание текст (изработен от мен, г-жа Виолета Обретенова – член на Съвета по законодателство и Нели Маданска – Директор на Инспектората). За необходимостта от такъв проект бях уведомен във вторник, а срокът за съгласуването му е до 14 октомври. Моля всички колеги, които имат конкретни предложения и идеи (най-добре обработени текстове, поради краткия срок), да ги представят на ел. поща на НК, за да ги препратим на МП.

Предложеният проект не подменя идеята на НК за създаването на Депозитна каса, в чиято концепция се предвижда освен създаването на нарочно учреждение и система за възпрепятстване симулиране на цените по сделките. Така предложеният проект според мен може да се впише като първа стъпка в изпълнение на тази концепция, но естествено отношенията по повод плащането може да останат да се регулират и само по този начин. С предложения проект на нотариуса се вменяват нови отговорности, придобива нови компетентности и за първи път задължително се намесва не само при удостоверяване на собствеността, но и при гарантиране плащане на цената с оглед волята на страните. Явно е, че евентуалното извършване на тези нотариални действия е от категорията на „други нотариални действия”, предвидени в чл. 569, ал. 1, т. 8 от ГПК.

Във връзка с питането на колега до Комисията за защита на личните данни, относно обстоятелствата дали информационната система „Единство” не е в противоречие със защитата на личните данни по ЗЗЛД, мога да припомня, че съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗЛД „обработването на лични данни е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от следните условия: 1. обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни”. Обработването на личните данни е предвидено в ЗННД (чл. 28б) и Наредба 32, а право на достъп до тази система имат само нотариусите и държавни органи с правен интерес. Въпросът за защитата на личните данни действително е интересен и ако колегата искрено се интересува от защитата им, би трябвало да постави въпроса за достъпа до информационната система на Агенцията по вписванията – Имотен регистър. Тази информационна система, която работи от десет години, ползва различни програми с различна степен на полезност, които се обединяват обаче по един признак, който нееднократно сме изтъквали, включително и на сайта на НК – липса на законност, липса на нормативна уредба. Няма заповед по чл. 41, ал. 2 от ПВ, няма такава уредба и за съдържанието на имотните партиди, тяхното обединяване, разделяне, отменяне, хипотезите на създаване, вливането им една в друга и т.н. Създателите на тези програми трябва да се поучат от процедурата по създаването на нашата информационна система „Единство” – първо се създава нормативната уредба, след това софтуерът, а не обратното. Така и цената им излиза стотина пъти по-евтино.

Колеги,  информационната система "Единство" , чиято нормативна уредба е изваяна до най-малкия детайл и с нетърпение се очаква от цялото общество, ще има това съдържание, тази пълнота на данни, която ние й дадем.

Във връзка с питането на колегата, бих искал да ви поразсея със следния анекдот: "Двама приятели вървят по улицата. Единият вечно сърдит и недоволен. Приятелят му решава да го зарадва и изважда 10 лева. - Пешо, вземи, братче, тези 10 лева и хапни, пийни за мое здраве! Другият го поглежда гневно: - По-смачкани не можа ли да извадиш!?"

Димитър Танев – председател на Нотариалната камара

Проект за изменение и допълнение на ЗННД, виж ТУК

Мотиви към Проекта за Закон за изменение и допълнение на ЗННД, виж ТУК