Skip to main content

Уважаеми колеги нотариуси,

На своето редовно, второ за 2016г. заседание, Съветът на нотариусите разгледа въпроса с промяната в чл.12 от Закона за счетоводството в контекста на неговата връзка с режима за унищожаване на документи от нотариалния архив, с изтекъл срок на съхранение, регламентиран в Наредба 32 / 1997г. за служебните архиви на нотриусите и нотариалните кантори. Единственият счетоводоен документ, който изхожда от нотариуса, на който той е издадел и, който представлява част от неговото счетоводство, което води съгласно чл.33 от ЗННД, са предвидените в чл.89 ал.1 от ЗННД сметко-фактури. Същите се издават в минимум 2 едонобразни екземпляра, когато не се образува нотариално дело, а когато има токова - в 3 еднообразни екземпляра, от които: оригиналът за платеца на фактурата, едно копие за нотариалното дело и едно копие за счетоводния архив на нотариуса. Местният данък по сделките с имоти, за внасянето на който нотариусът следи, по силата на вмененото му с чл.50 от ЗМДТ задължение, не е счетоводен документ на нотариуса, а на данъчно задълженото физическо или юридическо лице, което по силата на ЗМДТ дължи същия по сметка на местния или републикански бюджет при определени прехвърлителни сделки, както и при вписване на подлежащите на вписване и отбелязване документи, съгласно Тарифата за държавните такси, събирани от агенцията по вписвания (приета с ПМС № 243/ 2005г.). Адресатът на задължението за десет годишно съхранение на документите за внесени местни и държавни такси е данъчно задълженото лице - страна по сделката, банковата институция, която е извършила платежната операция и Агенцията по вписвания, пред която се удостоверява плащането на таксата за вписване.

Предвид на изложеното, Съветът на нотариусите публикува образец на Акт за унищожаване на документи с изтекъл срок за съхранение за 2016г., който отразява горните правни съображения. 

Копие на образеца можете да изтеглите от ТУК.

 

            С пожелание за успешен ден!

            Съвет на нотариусите