Приета е Наредбата за достъпа на нотариусите до Националния автоматизиран инфирмационен фонд за българските лични документи – „Национален регистър на българските лични документи”

Уважаеми колеги,

Представяме на Вашето внимание Постановление № 312 от 17.12.2009г. за приемане на Наредба за достъпа на нотариусите до Националния автоматизиран информационен фонд за българските лични документи – „Национален регистър на българските лични документи”, на основание чл. 19, ал. 2 от ЗННД.

Наредбата бе изготвена от работна група, определена със заповед на министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов, в която участваха IT специалистът на Нотариалната камара, нотариусите – Енчо Енчев, Красимир Катранджиев, специалисти от МВР, участвах аз и нотариус Красимир Анадолиев. Наредбата за достъпа до лични документи представя нов подход при изготвяне на информационните системи, а именно – детайлно изработени правила за това как ще се реализира достъпът. Начинът на работа допълнително ще бъде детайлизиран с писани вътрешни правила, които ще гарантират защитата, както на масивите на МВР, така и факта, че достъпът ще се извършва винаги и само по един определен ред. Основна роля при изготвянето на регламентирания достъп имаха IT специалистите и обратно на други информационни системи (като тази за имотния регистър), софтуерът ще се създава след публикуването на Наредбата.

За сравнение, всеки от Вас може да забележи, че за имотния регистър има само три изречения в Правилника за вписвания – едното, че се въвежда програмен продукт (всеки продукт работи или работеше по свои неписани правила), второто, че регистрите по чл. 41, ал. 2 се водят на електронен носител по ред, определен от министъра на правосъдието – такъв все още няма и третото – чл. 43, ал.3 - за отдалечения достъп, който също не е подробно регламентиран в ПВ.

Нерегламентираното вписване, което въведоха различните софтуерни продукти още преди 11-12 години, забавя получаването на актовете. Наместо вписването да се извършва така, както изисква ПВ – веднага върху акта да се нанесе номерът от входящия регистър и също така само номерът на имотната партида, ние чакаме да се препише описанието на имота. Незаконосъобразното забавяне на актовете е именно, защото те се появяват във входящия регистър, наместо два часа след разпореждането на съдията по вписване за акта, след като се създаде също така произволна и нерегламентирана имотна партида. Това незаконосъобразно обезличаване на входящия регистър е една дванадесет годишна фактическа даденост, която бе отстранена с проекта за изменение на ПВ. Този проект обаче стои една година „на трупчета”, а актовете отлежават в „тъмна стаичка” в АВ 1-2 седмици.

Надявам се този подход, наложен от Нотариалната камара и при системата „Единство”, и сега при тази Наредба, а именно че информационните системи са продължение на правото, а не обратното,  да се възприеме и в други случаи.

В момента IT специалистът на НК Павлин Петков работи с IT специалистите на МРРБ за достъпа до Национална база данни „Население”. По предварителна информация, която имам, там модулът ще се изработва и финансира от МРРБ, а нотариусът ще заплаща (подобно на справките от имотния регистър и кадастъра) всяка справка до този регистър. Гражданите ще заплащат справките съгласно нашата тарифа.

Текстът на Постановлението и Наредбата можете да видите ТУК

Димитър Танев – Председател на Нотариалната камара