Информация за изпълнение на задълженията на нотариусите във връзка с иформационната система „Единство”

Уважаеми колеги, Представям на Вашето внимание образователна информация от Наско Борисов, юрист – ръководител поддръжка и актуализация в „Сиела”, включително и на „Нотариус Футурум”, с която да добиете необходимата най-обща представа за естеството на действията, които вършим и трябва да извършим.

Не е необходимо да ставаме компютърни специалисти, но около един час трябва да отдели всеки от нас, за да се запознае с това що е  автоматичен пренос на данни, личен електронен регистър, модул за пренос на данни, информационна система „Единство” и т.н.

От указанието на специалиста могат да се направят следните изводи – за изпълнение на текущите ни задължения по чл. 28б от ЗННД и чл. 1а, 2а, 9а, от Наредба 32, не е необходимо всеки от Вас да има модул за автоматичен  пренос на данни от личния му електронен регистър към информационната система „Единство”. Модулът е едно улеснение, удобство, за да не се въвеждат на ръка данните за документите, предвидени в Наредба 32. За въвеждане на извлечение от едно пълномощно например са необходими не повече от пет минути, а от броя на извлеченията от документите (тези по Наредба 32), които са изпратени до момента в сървъра на Нотариалната камара (информационна система „Единство”), може да се направи изводът, че това се случва средно един път на ден на нотариуса.  Модулът за автоматичен пренос на данни обаче, освен да улеснява действията на нотариуса в настоящия момент, дава и много други перспективи. След евентуалните нормативни промени (на Наредба 32), в информационната система може да има като база данни извлечения от актове, подлежащи на вписване (премахването на обществения страх за двойни и тройни продажби), договорите за МПС (за мен са особено важни, за да бъдем полезни на КАТ) и др. Всички тези извлечения няма да е за в минало време като пълномощните, а модулът за автоматичен пренос на данни сам ще ги избира и препраща към системата „Единство”. Автоматичният пренос на данни ще е необходим и за евентуалното „неприсъствено” вписване чрез системата „Телеакт”. По принцип за изпълнение на сегашните задължения по ЗННД и Наредба 32 не е необходимо да имаме даже въобще електронен регистър, а само Internet. Факт е, че електронният регистър улеснява нотариуса. Необходимостта от Internet е ясна още от 17.03.2009г., когато влязоха в сила измененията на Наредба 32, а с изменението от 01.10.2009г. на ЗННД сверката на личните карти чрез достъп до архива на МВР, също е невъзможна без Internet.  Във връзка с въпроси, поставени от колеги относно това какво означава „незабавно” въвеждане или изпращане в електронен вид на данни в електронната система „Единство”, мисля че за всеки е ясно, че можем да си отговорим по следния начин – информационната система е част от архива на нотариусите (дефиницията на чл. 28б от ЗННД) и извеждането на пълномощно приключва като фактически състав освен с нанасянето му в общия регистър и с изпращането му в информационната система „Единство”. На практика не може да снабдим страните със самия документ, ако не сме го извели до край, а всеки от нас знае при спор какво означава пълномощното ти да липсва от архива.  

Данните за лицата по чл. 9а, т. 1, б.”а” са точно описани в чл. 6, ал. 1 от ПВ и сред тях липсва номера на лична карта – това са данни в повече. Краткото описание на имот е трудно да се дефинира, но в конкретния случай това е достатъчното описание, което ще бъде необходимо за нас и колегата ни, за да се направи справка дали определен документ се отнася за определен имот.   Модулът на „Сиела” се инсталира безплатно и безпроблемно на нотариусите, които притежават „Нотариус Футурум”. За колегите, които желаят да ползват и запазят други софтуерни продукти (като "Нотарис", "Нотариус"), както вече  сме коментирали и в предишни указания, е необходимо те да се обърнат към доставчиците, за да им окажат съдействие, поради факта, че всеки от тях си е заплатил продукта и има права върху него.

Днес в кантората ми уточнихме някои детайли относно автоматичния пренос на данни между „Нотарис” и системата „Единство”. На срещата присъстваха собственика на „Нотарис” – Милен Йовков, Наско Борисов, IT специалистът на НК – Павлин Петков. Имам уверенията на всички, че модулът за автоматичен пренос на данни, който служи за улеснение, ще може да се извлича от Internet. Софтуерът на "Нотарис" може да приеме модула за автоматичен пренос на данни само ако нотариусът заплати на доставчика предлаганата допълнителна програма за 150 лева. Колеги, ако имате въпроси към Наско Борисов, моля да ги отправяте на посочения в материалите му e-mail:nasko_b@ciela.net.

Димитър Танев – председател на Съвета на нотариусите

Нотариалната дейност в условията на информационното общество, виж ТУК

Електронен архив на нотариуса и информационна система "Единство", виж ТУК